Inspiration til at komme ud og løbe som vi er tiltænkt

Del denne artikel TFUPM Posted September 04, 2013

0 Comments

Ironman New York US Championship Tacx files

Del denne artikel TFUPM Posted January 22, 2012

 Here are the Tacx Real Life Training Files for the 2012 Ironman New York. 1/4 route and the full route

To import the routes into Tacx Trainer Software, simply go to the Import menu and select TTS Training Import and locate the files on your hard drive.

Have fun!

0 Comments

Ecco Biom et eksperiment som ikke burde været afprøvet

Del denne artikel TFUPM Posted June 12, 2011 in barfodsløb, natural running

En af mine bekendte fortalte mig forleden at han havde forsøgt sig ud i barfodsløb og natural running men var gået væk fra det, da han havde haft store problemer med sine lægge og sine achilleshæle. Det er ret naturligt at man i starten kan få problemer præcist disse steder, da man jo ændrer sit løbemønster radikalt. Og begynder at bruge musklerne i benene helt anderledes.

Han nævnte også at han havde brugt 3 måneder på sit natural running eksperiment, og det gjorde mig meget interesseret. For 3 måneder burde være rigeligt til at komme vel i gang med en ny løbestil.

Det viste sig at han havde været med i et Ecco Biom fremstød, hvor man løb i deres Natural Running løbesko og fulgte en løbeplan fra deres nautral running løbeekspert.

Jeg har ingen ide om hvad denne løbeplan indeholdt, men jeg drejede lige min browser over på Ecco's amerikanske hjemmeside for at se hvad det egentligt er de tilbyder natural running løbere af produkter. Ohhh gru! Man bliver mødt af sloganet "Welcome to the age of natural motion" og et hav af sko designet til at få dine fødder så langt væk fra løbeoverfladen som muligt.

Det gør mig godt nok trist til mode at se at de store løbeskosproducenter, ødelægger de dejlige budskaber i natural running bevægelsen. Hvis dette fortsætter, så ender det jo med at løbefolket viger væk fra natural running pga. frygt for skader. Og det er selv om natural running jo præcist handler om at forebygge og modvirke klassiske løbeskader som vi har set dukke op de seneste 30 år, efter løbesko med høje hæle blev introduceret.

Har du set lignende vanvittige produkter fra en af de store løbeskosproducenter, så drop en kommentar.. 

1 Comments

Første skridt på bare tæer

Løb på bare tæer er sundt for kroppen. Flere forskellige undersøgelser viser dette. Når man tænker over det, så giver det intuitivt mening, at vi som race har brugt vores bare fødder eller minimale mokasiner til jagt og rejse, igennem tusinder af år. Det er først i de seneste århundrede at skoen er blevet en beklædning vi tager på for at afkoble vores fødder fra underlaget.

At smide ens klassiske højhælede løbesko, og tage de første skridt som barfodsløber kan være et stort skridt for mange. Det bevægemønster vi bruger når vi går barfodet er meget anderledes end det vi er blevet vant til med sko på. Vi bliver nød til at lade kroppen genindlære bevægemønstret.

Alle der har prøvet at arbejde med at ændre deres bevægemønster, det værer sig svømmere der ønsker at lære en ny svømmestil eller golfspillere der arbejder med deres sving, ved at det ikke er noget man gør på en weekend. Faktisk bruger man let halve og hele år på den slags stilændringer.

Det samme gør sig gældende for løbere der går fra højhælede løbesko til barfodsløb. Det store spørgsmål er så hvordan man kommer i gang med at løbe på bare tæer og blive en minimalist løber? Jeg vil foreslå dig at gøre to ting.

Nummer et vil være at melde sig på et løbestilskursus ala ChiRunning eller Pose Method. Claus Posemand Rasmussen afholder sine Pose Method workshops med jævne mellemrum i København og er vel nok Danmarks førende eksperter ud i Pose Teknikken. Du kan finde hans kurser her

Nummer to er at være meget indforstået med at dette kommer til at tage noget tid at indarbejde den nye sundere løbestil, og der skal derfor holdes meget igen med at løbe lange distancer og i stedet skal fokus være på teknik.

Jeg opdagede for nyligt at der faktisk findes en iPhone App fra Merrell som giver et fire trins træningsprogram for at komme fra klassisk løber til barfodsløber. Træningsprogrammet er bygget op omkring 31 træningsdage, hvor man kommer igennem teknik, distance, hastighed og multisportsøvelser. Enderesultatet er at gennemføre 2.5 km løb på bare tæer.

Du kan finde Merrell’s barefoot iPhone app her.

Jeg er en gammel hund på barefødder, så jeg har ikke det bedste grundlag for at teste alle øvelserne i iPhone app'en. Hvis du går med tankerne om at springe ud som barfodsløber, og kunne tænke dig at følge Merrell’s barefoot app træningsprogrammet, så vil jeg rigtigt gerne høre fra dig. Stik mig endelig en kommentar til denne post.

1 Comments