barfodsløb

Mere og mere interesse er opstået omkring barfodsløb. Dette kommer fra Christopher McDougall bog 'Born To Run' og Natural Running filiosfien.

Dette har affødt en hel ny kategori af løbesko kaldet minimalist eller natural running løbesko. Disse løbesko har en minimal sål som giver dig følelsen af at løbe barfodsløb.

Løbere kan typisk godt lide disse løbesko bl.a. pga. af deres lave vægt i forhold til klassiske løbesko. Løbeskoene appelerer typisk også til løbere som ønsker at styrke muskulaturen i fødderne og afhjælpe skader.

Skoenes design, ændrer løberens løbestil. Typisk løber løberen længere ud på forfoden i stedet for på hælen, og samtidigt øges løberens kadence til 90 skridt eller derover. Præcist som man ser det når løbere løber barfodsløb.

Når man begynder på at løbe barfodsløb eller med natural running løbesko, så er det vigtigt at man tager det meget roligt i starten for at lade kroppen vende sig til den nye løbestil. De typiske problemer man ser i Archillesener og lægmuskler er pga. at løberen har lagt for hårdt ud med træning af barfodsløb. Brug dine minimalist løbesko i korte perioder og korte distancer i starten. Og forøg distance stille og roligt hen over en længere periode.

75% af alle løbere bliver skadet hvert år. Vi er skabt til at løbe, så dette burde ikke være tilfældet. Natural running giver en interessant ny infaldsvinkel på løb.